محل لوگو

پایه اول دبستان: آموزش قرآن

زیست شناسی پایه دوازدهم تجربی

پایه دوازدهم: علوم و فنون ادبی

پایه اول: علوم تجربی

پایه یازدهم: فارسی

پایه پنجم: علوم تجربی

پایه دوازدهم انسانی : جغرافیا (کاربردی)

پایه دوازدهم : زبان انگلیسی

پایه دوازدهم : نگارش

پایه دوازدهم : دین و زندگی

پایه دوازدهم : هویت اجتماعی

پایه دوازدهم : سلامت و بهداشت

پایه دوازدهم انسانی : تاریخ ایران و جهان معاصر

پایه دوازدهم انسانی : عربی

پایه یازدهم : دین و زندگی (کلیه رشته ها)

پایه یازدهم: آزمایشگاه علوم تجربی

پایه یازدهم : زبان انگلیسی

پایه یازدهم : انسان و محیط زیست

پایه یازدهم : فیزیک

پایه یازدهم : زمین شناسی

پایه یازدهم : شیمی

پایه یازدهم انسانی : علوم و فنون ادبی

پایه یازدهم : تاریخ معاصر ایران

پایه یازدهم : نگارش

پایه یازدهم انسانی : دین و زندگی

پایه یازدهم انسانی : تاریخ (از بعثت پیامبر اسلام تا پایان صفویه)

پایه دهم : دین و زندگی

پایه دهم : آزمایشگاه علوم تجربی

پایه دهم : ریاضی

پایه دهم انسانی : علوم و فنون ادبی

پایه دهم : نگارش

پایه دهم انسانی : دین و زندگی

پایه دهم : جغرافیای ایران

پایه دهم : کارگاه کارآفرینی و تولید

پایه دهم : تفکر و سواد رسانه ای

پایه دهم : آمادگی دفاعی

پایه دهم : زبان انگلیسی

پایه دهم انسانی : منطق

پایه دهم انسانی : جامعه شناسی

پایه دهم انسانی : تاریخ ایران و جهان باستان

پایه دهم تجربی : فیزیک

پایه دهم تجربی : شیمی

پایه دهم تجربی : زیست شناسی

پایه دوم : علوم تجربی

پایه دوم : ریاضی

پایه دوم : فارسی

پایه سوم : علوم تجربی

پایه چهارم : علوم تجربی

پایه چهارم : فارسی

پایه پنجم : مطالعات اجتماعی

پایه پنجم : فارسی

پایه ششم : علوم تجربی

پایه ششم : تفکر و پژوهش

پایه ششم : کار و فناوری

پایه ششم : مطالعات اجتماعی

پایه ششم : هدیه های آسمانی

پایه هشتم :تفکر و سبک زندگی

پایه نهم : آموزش قرآن

پایه نهم : ریاضی

پایه نهم : عربی

پایه نهم : علوم تجربی

پایه نهم : زبان انگلیسی

پایه نهم : آمادگی دفاعی

پایه نهم : کار و فناوری

پایه نهم : فارسی

پایه نهم : مطالعات اجتماعی

پایه نهم: پیام های آسمانی

پایه هشتم : آموزش قرآن

پایه هشتم :نگارش

پایه هشتم : عربی

پایه هشتم : ریاضی

پایه هشتم : علوم تجربی

پایه هشتم : کار و فناوری

پایه هشتم : فارسی

پایه هشتم : مطالعات اجتماعی

پایه هشتم : زبان انگلیسی

پایه هشتم : پیام های آسمانی

پایه هفتم :نگارش

پایه هفتم : مطالعات اجتماعی

پایه هفتم : کار و فناوری

پایه هفتم : آموزش قرآن

پایه هفتم : فارسی

پایه هفتم : علوم تجربی

پایه هفتم : عربی

پایه هفتم : زبان انگلیسی

پایه هفتم : ریاضی

پایه هفتم : پیام های آسمانی

پایه هفتم :تفکر و سبک زندگی

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 609
  • بازدید دیروز : 1178
  • بازدید کل : 502345

پاورپوینت درس 3 جغرافیا (کاربردی) پایه دوازدهم انسانی: ویژگی ها و انواع شیوه های حمل و نقل


پاورپوینت درس 3 جغرافیا (کاربردی) پایه دوازدهم انسانی: ویژگی ها و انواع شیوه های حمل و نقل

 

 

 

 

 

نوع فایل: power point

فرمت فایل: ppt and pptx

قابل ویرایش 58 اسلاید

 

قسمتی از متن پاورپوینت:

درس یازهم ویژگی ها و انواع شیوه های حمل و نقل تحرک و جابه جایی یکی از نیازهای اساسی انسان در فعالیت های فردی و اجتماعی است. فکر کنید که شما و اعضای خانواده تان در ماه گذشته برای چه کارهایی از مکانی به مکان های دیگر رفت و آمد کرده و از کدام شیوه ها و وسایل حمل و نقل استفاده کرده اید. به انواع وسایل و کالاهای اطراف خود نگاه کنید و بگویید هر یک از کالاهای مورد استفاده شما در کدام نواحی دور و نزدیک تولید شده و چگونه به دست شما رسیده اند؟ به نظر شما زندگی ما چقدر به حمل و نقل وابسته است؟ گسترش حمل و نقل از گذشته تا امروز بیش از چهار هزار سال قبل، در زمان نخستین تمدن های کهن، انسان ها برای حمل بار از چارپایان استفاده می کردند. در آن زمان، در منطقه بین النهرین حمل و نقل با قایق های پارویی در رودخانه ها و کانال های آبی معمول بود. اختراع چرخ همچون کشف آتش تحول بزرگی در زندگی انسان آن دوره پدید آورد. شواهد تاریخی وجود شبکه های حمل و نقل و گسترش آنها را در دور ه های زمانی مختلف نشان می دهد.. برای مثال، در نقاط مختلف قلمرو پهناور ایران در دوره هخامنشیان، راه ها و چاپارخانه هایی ایجاد شده بود. جاده های سنگ فرشی گسترده و طولانی در امپراتوری روم که همه نقاط را به مرکز و پایتخت متصل می کردند و جاده ابریشم، که شرق آسیا را به غرب اروپا پیوند می داد، نمونه هایی از راه ها در طول تاریخ بوده اند. به نظر شما، آیا حمل ونقل نیز در توسعه و گسترش تمدن ها نقشی ایفا کرده است؟ در عصر اکتشافات جغرافیایی، پیشرفت در دریانوردی و ساختن کشتی های پیشرفته تر موجب شد که سرزمین های نو کشف شوند و تحولات بسیاری در این نواحی جهان پدید آید تا پیش از انقلاب صنعتی (1870-1800 م)، وسایل حمل و نقل زمینی به کندی و با صرف زمان زیاد، مسافت های طولانی را طی می کردند و فقط میزان کمی بار را می توانستند حمل کنند. در خشکی ها، نیروی انسان و چارپایان عامل حرکت مسافر و بار و در دریاها نیروی باد محرک کشتی ها بود. اختراع موتور بخار تحول بزرگی در حمل و نقل آبی و ریلی به وجود آورد. در اوایل قرن نوزدهم، نخستین لوکوموتیوهای مجهزبه موتور بخار در انگلستان ساخته شدند. قطارها در بین شهرها به حرکت در آمدند و این کشور را به زادگاه قطار تبدیل کردند. به این ترتیب، حمل و نقل ریلی موجب حرکت آسان تر بار و حمل بارهای سنگین به نقاط نسبتاً دور شد و به مرور رونق بسیار پیدا کرد. بعدها با کشف و استخراج نفت و استفاده از آن به جای زغال سنگ، سرعت و کارایی وسایل حمل و نقل بیشتر شد. در اوایل قرن بیستم، اختراع و تولید انبوه خودرو، چهره فضاهای شهری و خارج از شهرها را تغییر داد. خیابان های اصلی و فرعی و تقاطع ها در شهرها و شبکه های جاده ای وسیع بین شهرها و روستاها ساخته شدند و به دنبال آن، مکان ها و مراکزخدمات راهداری مانند پمپ بنزین ها و تعمیرگاه های اتومبیل به وجود آمدند. طی جنگ جهانی دوم (1945-1939 م) اولین هواپیمای جت در آلمان ساخته شد. موتور جت توان بیشتری داشت و موجب شد هواپیماهای مسافربری بزرگ تری ساخته شود و هواپیماهای جت مسافربری در آسمان به پرواز در آیند. بعدها با تولید هواپیماهای بویینگ، حمل و نقل هوایی در سراسر جهان گسترش یافت. درنیم قرن اخیر سه عامل موجب گسترش و تحول در صنعت حمل و نقل شده است: 1) افزایش جمعیت و تقاضا برای حمل و نقل، 2) گسترش تجارت و اقتصاد جهانی، 3) پیشرفت های علمی و فناوری در تولید وسایل حمل ونقل. امروزه کشتی های غول پیکر کانتینری و نفت کش ها، هواپیماهای مسافربری پهن پیکر، قطارهای تندرو و انواع خودروهای شخصی و عمومی جابه جایی انسان و انواع کالا را بین مکان های مختلف به طور چشمگیری افزایش داده اند. بزرگ ترین هواپیمای مسافربری جهان که در سال 2007 میلادی تولید و به بازار عرضه شد، هواپیمای ایرباس 380 است. این هواپیما، 72 متر طول دارد و فقط در فرودگاه هایی قادر به فرود است که باند پرواز مناسب و تجهیزات کافی برای تخلیه تعداد زیادی مسافر و بار دارند. این هواپیما چهار موتوره و دو طبقه است و می تواند 500 تا 800 مسافر را جابه جا کند. قیمت هر فروند از این هواپیما بیش از 300 میلیون یورو است. کشتی سوپر نفت کش Class TI که در سال 2002 میلادی ساخته شده است، 380 متر طول دارد و می تواند بیش از سه میلیون بشکه نفت را حمل کند. نقش و اهمیت حمل و نقل حمل و نقل عبارت است از جابه جایی مردم (مسافر)، بار (کالا) و اطلاعات. حمل و نقل از جنبه های مختلف در زندگی جوامع اهمیت دارد: اهمیت اقتصادی هیچ ناحیه ای خود بَسَنده نیست و همه نواحی، چه در داخل کشورها و چه در سطح بین المللی، برای رفع نیازهای اقتصادی شان به یکدیگر وابسته اند. صاحب نظران، حمل و نقل را کلید توسعه اقتصادی و رکن زیربنایی اقتصاد کشورها می دانند. فعالیت های اقتصادی تولید و توزیع و تجارت به شدت به شبکه های حمل و نقل وابسته اند. گردشگری نیز به عنوان یک فعالیت اقتصادی مهم در کشورها به زیر ساخت های حمل و نقل نیاز دارد. اهمیت اجتماعی مردم برای جابه جا شدن بین محل کار و سکونت، دسترسی به مراکز درمانی و بهداشتی و آموزشی، شرکت در فعالیت های اجتماعی، هنری و فرهنگی و امور تفریحی و گذران اوقات فراغت به حمل و نقل مناسب نیاز دارند. حمل و نقل اهمیت بسزایی در ارتباط مردم و تبادل فرهنگی بین نواحی مختلف دارد. اهمیت سیاسی داشتن وسایل و شبکه های پیشرفته حمل و نقل از عوامل قدرت ملی یک کشور محسوب می شود. دسترسی به کانال ها، بندرها، تنگه ها و آبراهه ها و نظایر آن از عوامل قدرت سیاسی کشورهاست و حکومت ها می توانند از آنها در مواقع خاص به عنوان ابزار سیاسی استفاده کنند. اهمیت زیست محیطی حمل و نقل بر زمین، آب و هوا تأثیر می گذارد. آیا می توانید برخی از این تأثیرات را فهرست کنید؟ امروزه با توجه به نقش فعالیت های حمل و نقل در مسائل و مشکلات زیست محیطی، همه جوامع تلاش می کنند برای جلوگیری از این تأثیرات نامطلوب یا کاهش آنها و حل مشکلات، چاره اندیشی و برنامه ریزی کنند. جغرافیا و حمل و نقل حمل و نقل با جابه جایی در پهنه مکان و فضای جغرافیایی سرو کار دارد و هدف آن ارتباط دادن مکان ها و نواحی به یکدیگر است. بدین ترتیب ماهیت حمل و نقل اساساً جغرافیایی است و با مفاهیمی چون مکان، موقعیت مکانی، مسافت، مبدأ و مقصد سرو کار دارد. شبکه های حمل و نقل هم از محیط جغرافیایی تأثیر می پذیرند و هم بر فضای جغرافیایی تأثیر می گذارند و آن را تغییر می دهند. جغرافیای حمل و نقل شاخه ای از دانش جغرافیاست که جابه جایی انسان، بار و اطلاعات را در سطح زمین مطالعه می کند و به بررسی الگوهای پراکندگی و شیوه های حمل و نقل و تأثیرات آنها بر محیط به منظور برنامه ریزی و مدیریت مطلوب منطقه ای می پردازد. از آنجا که حمل و نقل در فعالیت های اقتصادی و مکان گزینی واحدهای تولیدی، خدماتی و تجاری نقش مهمی دارد، جغرافیای حمل و نقل، شاخه ای از جغرافیای اقتصادی٭ محسوب می شود. فعالیت (صفحه ۴۵ کتاب درسی) شیوه های حمل و نقل به طور کلی، شیوه های حمل و نقل به پنج دسته تقسیم می شوند: 1) حمل و نقل جاده ای، 2) حمل و نقل ریلی، 3) حمل و نقل آبی، 4) حمل و نقل هوایی و 5) حمل و نقل از طریق لوله. از این شیوه ها، چهار دسته به جابه جایی مسافر و بار و یک دسته فقط به جابه جایی بار اختصاص دارد. هر یک از انواع شیوه های حمل و نقل مزایا و محدودیت های خاص خود را دارند. حمل و نقل جاده ای حمل و نقل جاده ای از شیوه های متداول حمل و نقل در همۀ قاره های جهان است. این شیوه حمل و نقل برای مسافت های کوتاه (معمولاً کمتر از 400 کیلومتر) مناسب تر است. حمل و نقل جاده از نظر دسترسی به نقاط مختلف در مسیر راه و توقف در ایستگاه های متعدد انعطاف بیشتری نسبت به سایر شیوه های حمل و نقل دارد. برای رفتن به مکان های دور افتاده یا مناطق روستایی نیز اغلب از این شیوه استفاده می شود. در عوض، احداث پایانه ها (ترمینال ها) هم در این شیوه کم هزینه تر است. حمل و نقل جاده ای نسبت به سایر شیوه ها قابلیت جابه جایی تعداد کمتری مسافر را دارد. همچنین، ظرفیت کامیون و تریلی برای حمل بار کمتر از وسایل حمل و نقل آبی و ریلی است. با ورود به عصر خودروها، جاده های خاکی به جاده های آسفالته تبدیل شدند و فضای جغرافیایی را تغییر دادند.از سوی دیگر، تمایل مردم جهان به داشتن خودروی شخصی همواره رو به افزایش بوده است؛ به طوری که امروزه برخی خانواده ها بیش از یک خودرو دارند. میزان مصرف سوخت و آلایندگی محیط زیست در شیوه حمل و نقل جاده ای بسیار زیاد است. از نتایج افزایش سفرها و تعداد خودروها، ایجاد تراکم ترافیکی در برخی مسیرها به ویژه در ایام تعطیلات و در جاده هایی است که گنجایش کافی برای این افزایش را ندارند. در نیمه دوم قرن بیستم، ساختن آزاد راه ها و بزرگ راه ها برای حل مشکل ترافیکی و همچنین افزایش سرعت خودروها متداول شد. شمار کودکان بی خانمان در کشور ایالات متحده آمریکا بیش از یک و نیم میلیون نفر است. بیشتر بدانیم آزادراه ها (اتوبان) مسیرهایی با پهنای زیادند که خطوط رفت و برگشت آنها از یکدیگر جداست، تقاطع همسطح ندارند و ورود به آنها و خروج از آنها در نقاط محدودی امکان پذیر است. آزاد راه ها معمولا در خارج از شهرها ساخته می شوند و برای رفت و آمد در آنها باید عوارض پرداخت کرد. بزرگراه ها نیز مسیرهایی با خطوط رفت و برگشت جدا هستند که تعدادی تقاطع همسطح دارند. بزرگراه ها معمولا در درون شهرها ساخته می شوند. تقاطع همسطح محل برخورد دو یا چند راه ارتباطی است که در یک ارتفاع از سطح زمین ساخته شده باشند؛ مانند چهار راه ها و سه راه ها. در تقاطع های همسطح ممکن است در عبور و مرور اختلال به وجود آید؛ به همین علت، در آنجا از چراغ راهنمایی استفاده می شود. تقاطع غیر همسطح محل برخورد دو یا چند راه ارتباطی است که هر یک از آنها در ارتفاع مختلفی از سطح زمین ساخته شده اند؛ به طوری که عبور و مرور یکدیگر را مختل نمی کنند. حمل و نقل جاده ای در ایران تا پیش از انقلاب اسلامی مجموع طول راه های ایران کمتر از 50 هزار کیلومتر بود. در سال 1394 ایران دارای بیش از 200 هزار کیلومتر راه بوده است. تعداد و مسافت آزاد راه ها و بزرگراه های کشور نسبت به یک دهه قبل به ترتیب دو و سه برابر شده است. آزادراه های تهران - کرج - قزوین و تهران - قم از پرتردد ترین آزادراه های کشورند. طبق آمارهای راهنمایی و رانندگی، در سال 1396 تعداد خودروهای پلاک شده ایران از مرز 20 میلیون گذشته است. فعالیت (صفحه ۴۷ کتاب درسی) فعالیت (صفحه ۴۷ کتاب درسی) مأخذ: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای حمل و نقل ریلی حمل و نقل ریلی یکی از مهم ترین شیوه های حمل کالا و مسافر در جهان است. در این شیوه، برای انتقال از ریل و لوکوموتیوی که واگن های قطار را به دنبال خود می کشد استفاده می شود. حمل و نقل ریلی برای مسافت های متوسط و نسبتاً طولانی مناسب است و هزینه احداث پایانه (ترمینال) نیز در آن متوسط برآورد می شود. به طور کلی، جابه جایی با قطار امنیت زیادی دارد. همچنین، راحتی مسافران در قطار بسیار بیشتر از خودرو است. هر قطار باری می تواند به اندازه ده ها کامیون بار حمل کند و هزینه حمل قطار در برای مسافت های طولانی کمتر از جاده است. مصرف سوخت در حمل و نقل ریلی 1/7 حمل و نقل جاده ای است و آلایندگی آن برای محیط زیست نیز بسیار کمتر است. قطارها بار را به صورت فله ای یا کانتینری حمل می کنند. احداث خطوط ریلی برخلاف جاده ها به زمین های هموار نیاز دارد و هزینه احداث خطوط آهن، به ویژه در نواحی دارای موانع و پستی و بلندی، و همچنین تولید یا خرید واگن ها و لوکوموتیوها زیاد است. در روند تولید قطار، لوکوموتیوهای بخاری به تدریج جای خود را به لوکوموتیوهای دیزلی دادند. امروزه لوکوموتیوهای الکتریکی (برقی) بهترین نوع لوکوموتیوها از نظر سازگاری با محیط زیست اند. قطارهای پر سرعت در نیمه دوم قرن بیستم، برخی کشورها مانند فرانسه، اسپانیا، آلمان و ژاپن طرح هایی را برای تولید قطارهای پرسرعت طراحی و آزمایش کردند. قطار پر سرعت الکتریکی که در سال 1964 م بین توکیو و ازاکا در ژاپن به حرکت در آمد، از اولین قطارهای پرسرعت جهان است. معمولاً به قطارهایی که بیش از 200 کیلومتر در ساعت سرعت داشته باشند قطار پر سرعت می گویند. شرکت های بزرگ تولیدکننده قطارهای پر سرعت در چند دهه اخیر وارد رقابت شده و به تدریج، رکورد سرعت را از 160 کیلومتر در ساعت به بیش از 300 کیلومتر در ساعت (و حتی 450 کیلومتر در ساعت) افزایش داده اند. امروزه کشورهای اروپایی به ویژه فرانسه و آلمان و کشورهای آسیای جنوب شرقی چون ژاپن، کره جنوبی، چین و تایوان تولید کنندگان عمده قطارهای تندرو هستند. پراکندگی شبکه های ریلی در جهان میزان احداث شبکه های ریلی و دسترسی به آنها در نواحی مختلف دنیا متفاوت است. قاره اروپا گسترده ترین شبکه خط آهن را در میان قاره های جهان دارد و سفر به بیشتر کشورهای این قاره از طریق خط آهن و قطار امکان پذیر است. البته برخی از کشور های جهان نیز راه آهن ندارند. کشورهای ایالات متحده آمریکا،روسیه، چین و هند بیشترین میزان خطوط ریلی را در جهان دارند. ایالات متحده آمریکا دارای گسترده ترین و طولانی ترین شبکه ریلی در جهان است که 80 درصد آن به حمل بار اختصاص دارد. بیشترین میزان خطوط سریع السیر و طولانی ترین خط قطار تندروی جهان (پکن گوانچو به طول 2298 کیلومتر) متعلق به کشور چین است. در کشور پهناور هند نیز سالانه میلیون ها نفر برای سفر از قطار استفاده می کنند. حمل و نقل ریلی در ایران پس از انقلاب اسلامی ودر چند دهه اخیر، طول خطوط راه آهن سراسری ایران افزایش یافته است. مأخذ: شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر، قطار پرسرعت در کشور موجود نیست و سرعت قطارها حداکثر 160 کیلومتر در ساعت است. مسیر جلفا - تبریز (148 کیلومتر) تنها خط برقی کشور است. مهم ترین پروژه های در دست اجرای شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیز عبارت اند از: احداث راه آهن سریع السیر (قطار پرسرعت) تهران - قم - اصفهان (به طول 410 کیلومتر) برقی کردن راه آهن تهران - مشهد (به طول 1000 کیلومتر). محور شمال - زرین دشت - مازندران فعالیت (صفحه ۵۱ کتاب درسی) فعالیت (صفحه ۲۹ کتاب درسی) حمل و نقل آبی حمل و نقل دریایی پوشش گسترده ای در جهان دارد. اقیانوس ها، دریاها، دریاچه ها، رودخانه ها و کانال ها مسیرهای آبی را تشکیل می دهند. امروزه حدود 90 درصد تجارت جهانی (بر اساس وزن) را کشتی ها انجام می دهند و بدون وجود حمل و نقل آبی صادرات و واردات این حجم عظیم کالا در جهان امروز امکان پذیر نیست. حمل کالا با کشتی مقرون به صرفه ترین و ارزان ترین روش برای جابه جایی کالاها به ویژه کالاهای حجیم و بزرگ در مسافت های طولانی است. یک کشتی نفت کش VLCC با ظرفیت 2 میلیون بشکه) می تواند حدود 9000 برابر یک کامیون بار حمل کند و یک کشتی کانتینری (پاناماکس 5000TEU ) بیش از 2000 برابر یک کامیون ظرفیت حمل دارد. با این حال در این شیوه حمل و نقل، هزینه احداث بنادر و اسکله ها و تجهیزات بنادر و همچنین ساخت یا خرید کشتی ها بسیار زیاد است. همچنین، سرعت کشتی نسبت به سایر وسایل حمل و نقل کم است. کشتی ها یا باربری و یا مسافربری هستند. کشتی های مسافربری انواع مختلفی دارند. برخی از آنها اقیانوس پیما هستند و مسافران را از مکانی به مکان دیگر در فواصل دور می برند. کشتی های کروز کشتی های تفریحی گردشگری هستند که مسافران را مدت محدودی روی آب گردش می دهند و دوباره به مبدأ باز می گردانند. سفر با کشتی های کروز معمولاً پرهزینه است. برخی کشتی های کروز مانند هتل های چند طبقه اند و رستوران، سینما، تئاتر، استخر، زمین بازی و نظایر آن دارند. کشتی های فله بر و کانتینری مهم ترین انواع کشتی های باربری هستند. از کشتی های فله بر برای جابه جایی کالاهایی مانند نفت و گاز و مواد معدنی، مواد پتروشیمی و غلات استفاده می شود. این مواد را به صورت فله در مخازن یا تانکرهای کشتی قرار می دهند. از دهه 1970 میلادی دو تحول مهم در حمل و نقل دریایی ظرفیت جابه جایی کالا را در این شیوه سرعت بخشید: نخست، تولید کشتی های رو رو (Ro-Ro) که تعداد زیادی وسیله نقلیه چرخ دار می توانند با بار به درون آن بروند و در مقصد خارج شوند. این امرهزینه تخلیه و بارگیری را کاهش می دهد. یکی از کاربردهای مهم این کشتی ها حمل خودروهای صادراتی از کشورهای سازنده به سایر کشورهاست. دومین تحول، تولید و گسترش کشتی های کانتینر بر بود. قبل از تولید کانتینرها، کشتی ها زمان زیادی در بندرها برای تخلیه و بارگیری توقف می کردند. کانتینرها که از نظر اندازه استانداردهای مشخصی دارند، سرعت جابه جایی و تخلیه کالاها را افزایش می دهند. همچنین قرار گرفتن کالاها در محفظه های خاص و وجود برچسب هایی با مشخصات کالاها در روی کانتینرها مدیریت و انبار داری محموله ها را آسان تر می کند. حمل و نقل آبی در ایران ایران به سبب واقع شدن در کرانه های دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان از نعمت بزرگ دسترسی به حمل و نقل دریایی برخوردار است. البته بهره مندی از مزایای حمل و نقل آبی در تجارت فقط به دسترسی به دریا محدود نمی شود بلکه به ساختن و توسعه و تجهیز بنادر وابسته است. تقاضای حمل و نقل دریایی و عرضه خدمات بندری در کشور ما در چند دهه اخیر رو به افزایش بوده است. در سال 1396 عملکرد بارگیری و تخلیه کالا شامل فراورده های نفتی، کالاهای اساسی، فلزی، ساختمانی و معدنی، ماشین آلات و منسوجات و ... در کل بنادر کشور بیش از 156 میلیون تن بوده است. علاوه بر آن، حدود 18 میلیون نفر مسافر به بنادر مسافری کشور وارد و از آنجا خارج شده اند و پرترددترین بنادر مسافری به ترتیب بنادرقشم، شهید حقانی (بندرعباس)، چارَک و خرمشهر بوده اند. میزان تخلیه و بارگیری کالا در بنادر فعال تحت نظارت سازمان بنادر و دریانوردی 1396- واحد : هزار تن فعالیت (صفحه ۵۵ کتاب درسی) حمل و نقل هوایی حمل و نقل هوایی جابه جایی انسان و بار از طریق پرواز در آسمان است که از سریع ترین شیوه های حمل و نقل به حساب می آید و برای مسافت های طولانی و صرفه جویی در زمان مناسب است. حمل و نقل هوایی به احداث مسیر نیاز ندارد و ناهمواری ها و موانع بر سر راه آن نیست اما احداث فرودگاه ها و تجهیزات مربوط به آن و همچنین تولید و خرید هواپیماها به سرمایه گذاری هنگفت نیاز دارد. از هواپیما برای حمل کالاهای سبک، کم حجم و ارزشمند یا مواد فاسد شدنی که باید سریع به مقصد برسند، استفاده می شود؛ مانند تجهیزات الکترونیکی، گل، دارو، و مواد غذایی. حمل و نقل هوایی همچنین در موارد اضطراری مانند تصادفات و سوانح طبیعی و انسانی و یا سم پاشی مزارع کشاورزی کاربرد دارد. به طور کلی، حمل و نقل هوایی امنیت بسیار زیادی دارد و سوانح آن نسبت به تعداد پروازها بسیار اندک است. با این حال، کنترل ایمنی آن به دقت و مراقبت زیاد نیاز دارد. مصرف سوخت هواپیما نسبت به سایر وسایل حمل و نقل بسیار بیشتر و سفر آن گران تر است. همان طور که در ابتدای درس گفته شد، در چند دهه اخیر رقابت بین کشورهای تولید کننده برای ساختن هواپیماهای بزرگ تر و با ظرفیت بیشتر برای حمل باریا مسافر، موجب تغییرات و تحولات زیادی در حمل و نقل هوایی شده است. کشورهایی که بیشترین حمل و نقل بار از طریق هوایی را دارند (2016 میلادی) حمل و نقل هوایی در ایران در سال 1394 تعدادکل فرودگاه های کشور بیش از 54 فرودگاه و مجموع مسافران جابه جا شده از طریق پروازهای داخلی و خارجی بیش از 28 میلیون نفر بوده است. در همین سال، 86/4 هزارتن بار با هواپیما جابه جا شده است. حدود 60٪ نشست و برخاست هواپیماهای کشور مربوط به سه فرودگاه است به نمودار زیر توجه کنید. حمل و نقل از طریق خطوط لوله معمولا سیالات، یعنی مایعات و گازها، از طریق خطوط لوله از مکانی به مکان دیگر فرستاده می شود. یکی از کاربرد های مهم این روش، انتقال نفت خام و فراورده های نفتی، گاز و مواد پتروشیمی است که در داخل یک کشور یا بین کشورها صورت می گیرد. لوله های نفتی عمدتا از فولاد ساخته شده اند و ممکن است در زیر زمین کار گذاشته شوند یا از روی زمین و یا حتی بستر دریا عبور کنند. بر سر راه لوله ها ایستگاه های پمپاژ وجود دارد. گاز طبیعی، نفت خام و فراورده های نفتی با فشار به درون لوله ها رانده می شوند. در نزدیکی برخی مکان های توزیع فرآورده هایی مانند گاز شهری، ایستگاه های فشار شکن یا اُفت فشار قرار می دهند. از مزایای خطوط لوله، انتقال حجم عظیمی از مایعات به طور شبانه روزی است که بسیار مقرون به صرفه است. انتقال مواد از طریق لوله کمتر به محیط زیست آسیب می رساند. با این حال، احداث و تعمیر لوله ها و ایستگاه های واسطه ای به سرمایه گذاری فراوان نیاز دارد. همچنین، خطوط لوله از نظر حوادث غیر مترقبه مانند زلزله یا جنگ به مراقبت زیاد نیاز دارند؛ زیرا ممکن است باعث انفجار و آتش سوزی شوند. البته امروزه با به کارگیری تجهیزات هوشمند، مواردی چون صدمات، نشت مواد و حتی خوردگی لوله ها به سرعت به ایستگاه ها اعلام می شود. در سال 2014 میلادی بیش از 3/5 میلیون کیلومتر خط لوله در سراسر جهان وجود داشته است. حمل و نقل از طریق خطوط لوله در ایران نخستین گام برای احداث خط لوله سراسری، که فراورده های نفتی را از پالایشگاه آبادان به مرکز یعنی تهران می رساند، در سال 1336 برداشته شد و از آن زمان، خطوط لوله همواره در حال گسترش بوده است. نفت خام از طریق خطوط لوله از چاه ها به پالایشگاه منتقل می شود. سپس فراورده های نفتی نظیر نفت سفید، گازوئیل، و بنزین با لوله به مخازن و انبارهای سراسر کشور منتقل می شوند و از مخازن نیز با تانکر به جایگاه های سوخت حمل می شوند. اساس کار شبکه گاز رسانی کشور نیز استفاده از خطوط لوله است. امروزه ایران با در اختیار داشتن بیش از 14000 کیلومتر خط لوله نفت و حدود 38000 کیلومتر خطوط لوله اصلی (فشار قوی) گاز طولانی ترین خطوط لوله نفت و گاز را در میان کشورهای عضو اوپک دارد. در عرصه تجارت جهانی، کشور ما گاز طبیعی را از طریق خطوط لوله به کشورهای ترکیه، عراق، آذربایجان و ارمنستان صادر می کند و برنامه هایی نیز برای صدور گاز به کشورهای همسایه و دوردست دارد. همچنین کشور ما قابلیت ایجاد خطوط لوله ترانزیت برای ارسال فراورده ها از کشوری به کشور دیگر را داراست. انتقال گاز از ترکمنستان به افغانستان از طریق خطوط لوله در ایران منبع درآمد برای کشور ما محسوب می شود. بیندیشیم مقایسه کنید: در سال 1396 بیش از 123 میلیارد لیتر نفت خام و فراورده های نفتی در کشور از طریق خط لوله منتقل شده است. اگر خطوط لوله نبود، برای انتقال این میزان نفت و فراورده های نفتی به چند هزار تانکر نفت کش نیاز داشتیم و اگر این حجم از انتقال به شیوۀ حمل و نقل جاده ای صورت می گرفت، با مشکلات متعددی چون مصرف سوخت زیاد تانکرها، ترافیک، تصادفات جاده ای، و آلودگی های محیطی ناشی از جابه جایی ها روبه رو بودیم. طول خطوط لولۀ گاز درون شهری در کشور ما بیش از ۳۲۰/۰۰۰ کیلومتر یعنی در حدود فاصلۀ کرۀ ماه تا زمین است. فعالیت (صفحه ۵۸ کتاب درسی) فعالیت (صفحه ۵۸ کتاب درسی)

 

این پاورپوینت آموزشی، جذاب، قابل ویرایش، کاملا منطبق با کتب درسی و با تعداد اسلاید ذکر شده تهیه و تنظیم شده است.

 

با بکارگیری نمودار ها ، تصاویر جالب و جذاب و دسته بندی مطالب سعی شده یادگیری مطالب را برای دانش آموزان عزیز تسهیل بخشیم.

 

با انتخاب این پاورپوینت از تدریس و آموزش لذت خواهید برد.

 

بدیهی است عناوین و مطالب و اسلایدها توسط دبیران مجرب و دلسوز در جهت گسترش علم و دانش روزافزون همه دانش آموزان علم با ظرافت خاص جمع آوری شده است.

 

مناسب برای معلمان، دانش آموزان و اولیای گرامی برای یادگیری بهتر دانش آموزان عزیز

 

اگرمشکلی در خرید داشتید می توانید از مرورگر ( فایرفاکس، اکسپلورر یا کروم ) استفاده کنید و یا بانک عامل خود را تغییر دهید.

 

ضمنا در صورت نبود کافیست، پاورپوینت مد نظرتان در هر مقطع و پایه تحصیلی، از طرق تلگرام با ما در میان بگذارید تا در کمترین زمان ممکن پاورپوینت شما آماده و تحویل داده شود.

 

محصولات مرتبط:

پکیج پاورپوینت های درس جغرافیا (کاربردی) پایه دوازدهم انسانی: (درس اول الی درس دوازدهم)

پاورپوینت درس 1 جغرافیا (کاربردی) پایه دوازدهم انسانی: شهرها و روستاها

پاورپوینت درس 2 جغرافیا (کاربردی) پایه دوازدهم انسانی: مدیریت شهر و روستا

پاورپوینت درس 3 جغرافیا (کاربردی) پایه دوازدهم انسانی: ویژگی ها و انواع شیوه های حمل و نقل

پاورپوینت درس 4 جغرافیا (کاربردی) پایه دوازدهم انسانی: مدیریت حمل و نقل

پاورپوینت درس 5 جغرافیا (کاربردی) پایه دوازدهم انسانی: انواع و ویژگی‌های مخاطرات طبیعی

پاورپوینت درس 6 جغرافیا (کاربردی) پایه دوازدهم انسانی: مدیریت مخاطرات طبیعی


مبلغ قابل پرداخت 25,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما